Derfor er SEO tekster så smarte

Er du heller ikke helt med på, hvad SEO går ud på? Så kan du læse med her.

SEO er forkortelsen for det engelske begreb Search Engine Optimization. På dansk ville det kunne oversættes til ordet søgemaskineoptimering. Men sådan en oversættelse gør det vist ikke så meget nemmere at forstå, hvad det egentlig er det drejer sig om.

For at forstå, hvordan det fungerer, må man forstå, hvordan Google fungerer. Når du søger på noget i Google’s søgemaskine, kommer der en masse resultater frem. Men resultaterne vises ikke i en vilkårlig rækkefølge. Det er derimod de mest relevante resultater, der ligger øverst på listen over søgeresultater. Og hvem vurderer, hvad der er relevant for søgningen? Det gør Google.

Google har nemlig et sæt regler eller kriterier for, hvad det er der tæller, når Google skal have forskellige hjemmesider til at rangere forskelligt. Og disse kriterier har (uden at komme ind på detaljerne) noget at gøre med, hvilke ord der bliver brugt på hjemmesiden og hvad der bliver linket til. Men også om andre hjemmesider linker til den aktuelle hjemmeside.

Hvis virksomheder er gode til SEO, betyder det simpelthen at de er gode til at skabe tekstligt indhold, som falder i hak med Googles kriterier. Er du god til SEO, kan du altså sikre dig at din hjemmeside ligger blandt de første på resultatlisten, når der bliver søgt på et specifikt nøgleord.

Og hvorfor vil man så gerne ligge øverst på listen?

Ja, det kan jo virke lidt ligegyldigt hvor man ligger blandt de øvrige søgeresultater, men faktum er, at folk ofte besøger de øverste søgeresultater. Så dermed fungerer det som en slags reklame hvor du automatisk kan få folk til at gå ind på din hjemmeside. Og som virksomhed kan flere besøgende på hjemmesiden jo senere lede til øget salg og dermed flere penge i kassen.

Det var lidt om SEO. Du kan læse mere om SEO tekster her: https://wordpens.com/kategoritekster/